In SPV werken docentenplatforms samen, elk voor één profiel in het nieuwe vmbo. Deze platforms vormen de (inhoudelijke) schakel tussen onderwijs en beroepsopleiding en beroep. Voor docenten organiseren de platforms activiteiten met als doel ontwikkelingen in de beroepspraktijk te vertalen naar onderwijs.
Bent u leraar en werkzaam in de onderbouw van het voortgezet (speciaal) onderwijs in de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur of moderne vreemde talen? Meld u dan nu aan voor de online focusgroep!
Op 10 en 11 juni 2025 vindt op de High Tech Campus in Eindhoven de AI van Columbus Hackathon plaats – een tweedaags werkatelier waarin leraren, leerlingen en tech-professionals samenwerken aan AI-oplossingen die direct toepasbaar zijn in de klas.
25 jaar vmbo – het jubileumjaar is voorbijgevlogen! Tijdens het slotfeest op maandag 2 juni in congrescentrum NBC in Nieuwegein werd er teruggekeken én vooruitgeblikt, maar vooral feest gevierd, onder het motto ’Het vmbo is een plek waar je je talent kunt ontdekken en je skills kunt vieren.’
Hoe kom je aan praktijkopdrachten waardoor leerlingen écht ervaren hoe het is om tewerken in de retail? Sinds kort kunnen docenten Economie en Ondernemen inspiratieopdoen bij een online opdrachtenbank.
Op NXT Maarsbergen ontwerpen docenten gezamenlijk het nieuwe curriculum voor de bovenbouw van de beroepsgerichte Vakhavo. In álle lessen wordt gestart vanuit een beroepsgerichte situatie, en de leerlingen maken gebruik van de praktijklokalen van het vmbo.
Marc de Vreede is D&P-docent aan het Mariscollege in Den Haag, locatie Bohemen. Sinds dit schooljaar biedt het Mariscollege het pgp D&P aan.