Inspirerende voorbeelden voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Drie jaar geleden zag docent Zorg en Welzijn, decaan en stagecoördinator Sinie Koster kans om leerwerktrajecten (LWT) als route op haar school, SG Eekeringe in Steenwijk, te introduceren. In de uitvoering van leerwerktrajecten vond ze een waardevolle samenwerkingspartner in Michel Post, teamleider bij arbeidsontwikkelbedrijf NoordWestGroep (NWG).
“De basisleerling met wie het allemaal begon, zou blijven zitten”, blikt Sinie terug. “Ik wist zeker dat hij daar niet gelukkiger van zou worden. Theorie leren in de klas was niks voor hem. Als hij er weer eens uitgestuurd was, kwam hij bij mij terecht, altijd gemotiveerd om klusjes te doen. Ik had gehoord van leerwerktrajecten (LWT) en vond hem een ideale kandidaat voor een combinatie van drie dagen stage in een bedrijf en een beroepsgericht programma en het vak Nederlands op school.”
Download het artikel“Leerwerktrajecten zijn bedoeld voor leerlingen die ‘geen zittend gat hebben’, zoals we dat hier zeggen.”
Dit artikel is verschenen in de Krant Blij met het vmbo. Hierin staan meerdere artikelen over waarom oud-leerlingen, bedrijven, gemeenten en scholen blij zijn met het vmbo.