Actualiteiten voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is met welke woorden en vanuit welke invalshoeken geprobeerd wordt jongeren te interesseren voor een opleiding. Formuleer positief, wees concreet, luister goed naar de ander en pas op voor valkuilen zijn kort samengevat framing-vuistregels van taalstrateeg Jolijn Mes.
In deze brochure leest u wat moet en wat mag als het gaat om leer-werktrajecten.
Met medewerking van het ministerie van OCW is er voor voor vmbo-scholen en -leerlingen een aantrekkelijk en uitdagend motivatieprogramma vakmanschap gemaakt. Docenten kunnen dit schooljaar gebruikmaken van extra aanvullende activiteiten en materialen voor hun lessen.
KB-leerlingen die in leerjaar 3 het profielvak afsluiten mogen dat cijfer laten staan, ook als ze uiteindelijk examen doen op BB-niveau.
We denken wel te weten wat de onderzoeksvaardigheden zijn die mbo-studenten moeten hebben. Maar klopt dat ook echt?
Het vormgeven van doorlopende leerlijnen vmbo-mbo staat centraal in het digitale magazine Sterk Beroepsonderwijs. Verschillende leerlabs van vmbo en mbo werken aan het vormgeven van hun samenwerking en het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen of leerroutes.
Op 7 maart zond RTL Z een programma uit over het vmbo. Hebt u het gemist? U kunt het nog terugkijken.
De afgelopen tijd hebben veel mensen gekeken naar de serie ‘Klassen’ op tv. De serie roept heel enthousiaste reacties op, omdat een inkijkje wordt gegeven in groep 8 van de basisschool en het belangrijkste onderwerp in die klassen: ‘wat is jouw advies’. Alsof het hele leven van kinderen van dat ene advies afhangt.
Door steeds maar de nadruk te leggen om hogere niveaus, op doorstroom naar een hogere opleiding doen we veel leerlingen te kort.