Actualiteiten voor docenten en leidinggevenden in het vmbo.
Vandaag presenteert de Onderwijsinspectie de Staat van het Onderwijs. De Sectorraad Praktijkonderwijs en Stichting Platforms VMBO zijn teleurgesteld in de eerste reactie van minister Wiersma van primair en voortgezet onderwijs op de Staat van het Onderwijs.
De laatste tijd is er veel aandacht voor de keuzes die vmbo leerlingen moeten maken.
In de tweede helft van maart hebben alle vmbo-scholen het magazine ‘Up-to-date via Bijscholingvmbo.nl’ ontvangen. In dit magazine leest u ervaringen van docenten, aanbieders en kwartiermakers met Bijscholing vmbo.
In 2022 hebben 12 regio’s gebruik gemaakt van de mogelijkheid om, met een kleine subsidie, de samenwerking tussen vmbo en mbo verder vorm te geven of doorlopende leerlijnen te ontwikkelen. Hun ervaring staan in het digizine ‘Samen bouwen aan sterk beroepsonderwijs’.
Om te laten zien hoe belangrijk (v)mbo-opgeleide mensen zijn, zijn posters ontwikkeld die dit tot uitdrukking brengen.
Het platform E&O werkt, samen met OCW, CvTE, Cito en SLO aan een nieuw profielvak voor het profiel Economie en Ondernemen. Er ligt intussen een concept examenprogramma en een concept syllabus waarop de ontwikkelaars graag uw reactie willen.
Verleng het vmbo naar vijf jaar. Laat leerlingen met dat extra jaar een startkwalificatie halen. Arjen Daelmans, voorzitter SPV, over kansengelijkheid.
François Vatel vmbo is vorig jaar gestart met een innovatietraject wat betreft keuzewerktijd voor leerlingen. Dit biedt leerlingen meer mogelijkheden voor maatwerk. Minister Wiersma kwam een kijkje nemen.
Het aantal 3e jaars leerlingen dat een beroepsgericht profiel volgt in het vmbo is in 2022-2023 gestegen met 6.0%. Dit is veel meer dan de prognose van 1.5% die DUO had afgegeven. Ook het aantal leerlingen in de theoretische leerweg stijgt, met 2,5%.