Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Duurzaam omgaan met energie is een van de belangrijkste uitdagingen van de 21ste eeuw. Een aantal Zeeuwse scholen sloegen de handen ineen om het keuzevak ‘Duurzame energie’ te ontwikkelen.
Toen Bjorn Lange 15 was, zat hij op het Vechtdalcollege in Ommen. Leren ging moeizaam vanwege dyslexie, maar in het derde jaar van het vmbo kwam Bjorn erachter wat hij wilde.
Daan Wigger, ooit begonnen op het VMBO-TL, is nu via het MBO op het HBO aanbeland. Lees het interview met Daan waarin hij vertelt over zijn doorlopende leerroute.
Bij het keuzevak ‘Maritiem: Leven en werk aan boord’ van Stad en Esch krijgen derdejaars vmbo-leerlingen twee weken lang les op een opleidingsschip van het STC Hanze Maritiem. Zo maken ze kennis met de binnenvaartsector én met maritieme vervolgopleidingen.
Als je onderwijs wilt waarin leerlingen en docenten contextrijk leren, kun je dat nóg krachtiger maken door loopbaancompetenties daaraan te koppelen. Helemáál sterk wordt het als alle vo- en mbo-scholen in de regio dat doen.
“Onze derdejaars leerlingen BWI volgen op dit moment een keuzevak en profielmodule uit hun programma op het mbo Summa College. Daar zijn we supertrots op!” vertelt Ernaline Folkerts, teamleider vmbo basis, kader en TL van het Stedelijk College Eindhoven.
Sinds 2019-2020 mogen scholen voor praktijkonderwijs samen met een vmbo-school in een pilot een pro/vmbo-onderbouwklas vormgeven. Scholen maken eigen keuzes hoe ze dat precies aanpakken.
Leerwerktraject, entreeopleiding, geïntegreerde route – er zijn verschillende manieren waarop leerlingen vanuit het vmbo door kunnen stromen naar mbo 2.
Leerlingen van CSG Reggesteyn en ROC van Twente werken nauw met elkaar samen in het onderwijsprogramma Matsi.nl. De leerlingen en studenten ontwikkelen samen pop-up stores die ze, met hulp van lokale ondernemers, gezamenlijk in Rijssen runnen.