Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Het coronavirus zorgt voor vele veranderingen in de levens van jongeren. Docenten en werkgevers merken dat leerlingen zich anders gedragen. Wat kan een school hieraan doen?
Drones gaan een grote rol spelen in de bouw, maar ook in andere vakgebieden. Een nieuw keuzevak leert leerlingen de eerste stappen en de mogelijkheid om een vliegbrevet te halen. Daar moest wel flink wat voor geregeld worden, vertelt initiator François Coppens.
Tijdens de laatste dagen van de zomervakantie organiseerde het team van X11 een festival in Buitengoed de Boomgaard, in Bunnik.
Met ingang van dit schooljaar biedt Tabor College d’Ampte in Hoorn het keuzevak Internationale Handel aan. Het vak is populair onder de 29 vierdejaars vmbo-leerlingen uit de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg en mavo.
‘De school laten zien, informatie geven én de leerlingen iets laten ervaren. Dat zijn de drie pijlers van de voorlichting en die moet je vooraf goed formuleren,’ zegt Pieter Zorgman, afdelingsleider onderbouw vmbo bb/kb/gl op het Schoonhovens College.
X11 in Utrecht biedt exclusief het profiel Media, Vormgeving en ICT aan. Voor de open dagen kiest de school dit jaar voor een volledig online variant.
Even was er in Den Haag sprake van dat alle scholen hun voorlichtingsdagen zouden annuleren, maar ‘dat is gelukkig van de baan’, zegt Marco van Wijngaarden, locatiedirecteur van François Vatel.
Amy van der Ham is De ondernemende coach en ze heeft een boek geschreven genaamd ‘Zo doe je dat’. Ze geeft advies aan leerlingen en spreekt op scholen. Ze vertelt over haar eigen persoonlijke situatie. Amy legt uit hoe je verder kunt kijken dan de stages vanuit school en wat juist de voordelen zijn van het vmbo.
Meer dan 30 basisscholen in regio De Liemers, gelegen ten zuidoosten van Arnhem in de provincie Gelderland, werken in de overgang tussen basis- en voortgezet onderwijs onder andere nauw samen met het Candea College.