Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Jaime van Tuijl schrijft een mail aan haar voormalig leraar Duits op het Schoonhovens College, meneer Van Waas. Ze vertelt over de verschillen die ze ervaart tussen het vmbo en mbo. Ook schrijft ze over haar vervolgopleiding, haar stages en over wat ze na het afronden van haar opleiding wil gaan doen.
Er is volop plek voor nieuwe meubelstoffeerders, maar jongeren weten nauwelijks dat het vak bestaat. Met het nieuwe BWI-keuzevak Meubelstofferen kunnen ze kennismaken met het vak van meubelstoffeerder.
Het leerwerktraject is een leerroute voor leerlingen die het niet redden in het reguliere programma van de basisberoepsgerichte leerweg. Op het Elde College in Schijndel volgen zij een individueel programma, met extra begeleiding en veel praktijkcomponenten.
In Den Haag werken het Corbulo College en ROC Mondriaan aan de integratie van beroepsgerichte vmbo-keuzevakken en mbo-keuzedelen. Hoe pakken ze het precies aan, wat is het voordeel voor de leerlingen en hoe gaat dit project verder nu de scholen weer open zijn?
‘Concreet werk maken van de beleidslijnen van sterk beroepsonderwijs.’ Dat is de insteek van het leerlab Zorg & Welzijn.
Enkele weken geleden ontving Regio Noordoost-Overijssel het verzoek van Kim Runhaar, Project Manager cliënt technogy / E-Health bij de Baalderborg Groep om medewerking te verlenen bij de productie van L-bow deurgrepen. Dit om verdere verspreiding van het covid-19 virus binnen de Baalderborg woonlocaties tegen te gaan.
Sinds Jacqueline Kerkhoffs zich – ruim 25 jaar geleden – bezig ging houden met de inhoud van het beroepsonderwijs, wordt er gesproken over een soepele overgang van v(m)bo naar mbo.
Op de landelijke dag Z&W werd volop gesproken over verbinding maken en samenwerkingen in de regio.
Op het Dalton Vakcollege in Dordrecht is dit jaar een pilot gestart met het keuzevak haarverzorging.