Op deze pagina verzamelen we inspirerende voorbeelden.
Een artikel uit de krant ‘KIES!’ waarin Huibert de Jonge, schoolleider van het Ravelijn, vertelt dat maatwerk belangrijk is voor de eigen keuze van de leerling en voor een bewuste opleidingskeuze in het mbo.
Een artikel uit de publicatie ‘Goed gekozen!’ waarin ervaringen van scholen met de invoering van Nieuw VMBO centraal staan. Waar bij het Melanchton in Rotterdam de school voorheen van de leerlingen was, is deze nu weer van de docenten.
De animatie over LOB, loopbaanoriëntatie en begeleiding, legt uit aan vmbo-leerlingen en hun ouders wat LOB betekent en waarom LOB belangrijk is.
Lees in dit artikel hoe gedurende het LOB-proces leerlingen zichzelf leren kennen en ontwikkelen.
Talenten van leerlingen en de ontwikkeling van leerlingen staan centraal in het VMBO-onderwijs aan SG Newton uit Hoorn. In dit artikel praat Locatiedirecteur Marion Winkelhuis over Talentfactory en LOB.
Hans Roorda, decaan en docent van GSG Guido de Brès, vertelt in dit artikel over het vernieuwde LOB op deze school en over het succes hiervan. Bovendien geeft hij een aantal tips.
In dit artikel vertelt Dorien Stals, docent-ontwikkelaar en directieadviseur van het Dendron College in Noord-Limburg, over het grote belang van LOB in het onderwijs. Deze school is al in 2007 begonnen met loopbaanleren.
Een baanbrekend LOB-project in Rotterdam Zuid moet leerlingen in dit stadsdeel helpen aan een kansrijke toekomst. In dit artikel licht Frank Schutte, projectleider van NPRZ, het LOB-project toe.
Het Platform Theoretische Leerweg organiseerde in samenwerking met Stichting Leerplan Ontwikkeling, het Platform Bèta Techniek en de Stichting Platforms VMBO – een drietal bijeenkomsten over LOB en het loopbaandossier in de Theoretische Leerweg. In dit artikel leest u de uitkomsten hiervan.