Naar het voorbeeld van Sterk Techniekonderwijs hebben scholen en zorgorganisaties in de regio Land van Cuijk en Maasduinen het project Sterk Zorgen Welzijnsonderwijs (SZWO) opgezet.
‘Een bedrijfsbezoek organiseren’ klinkt eenvoudig, maar hoe zorg je dat leerlingen na afloop echt enthousiast zijn over wat ze hebben gezien en meegemaakt? Linda Melis is bedrijvencoördinator Sterk Techniekonderwijs Noord-Midden-Limburg, subregio Venlo. Ze sprak met bedrijven en leerlingen en maakte een handleiding in vier stappen.
De succesvolle samenwerking tussen CSG Reggesteyn, ROC van Twente en ondernemers in Rijssen zorgt al enkele jaren voor allerlei middelen om buitenschools leren te bevorderen.
Samenwerking kan mooie dingen opleveren. Philips en Douwe Egberts introduceerden samen de Senseo, en Albert Heijn, Bol.com en Budbee maken het mogelijk om pakketjes op te halen bij je supermarkt.
Het bedrijfsleven is ook gebaat bij buitenschools leren, hoe eerder leerlingen over de vloer van bedrijven komen, hoe sneller ze een idee krijgen van hoe de praktijk er daadwerkelijk uitziet.
Om het lerarentekort op te helpen lossen, loopt er in Delft een pilot waarbij studenten van de TU Delft bijles geven op middelbare scholen.
Voion is de kennis- en sparringpartner voor het voortgezet onderwijs op het gebied van de onderwijsarbeidsmarkt en veilig en vitaal werken.
Tijdens de onderwijsontwerpweek UDECIDE bogen bijna 250 leerlingen van vijftien Utrechtse vo-scholen zich een week lang over praktijkvraagstukken rond de toekomst van hun stad.
Om het buitenschools leren beter te organiseren, worden ook externe partijen betrokken om de middelen te verbeteren. In de Achterhoek is zo SEN-app ontstaan, om de administratieve taken inzichtelijk te maken en houden. Koen Boertien vertelt er meer over.
Een laagdrempelige uitnodiging en een brede blik op het inzetten van hybride professionals leiden tot méér en betere matches, aldus Twan van den Hazelkamp, locatiedirecteur van vmbo Het Rijks in Nijmegen en projectleider Hybride Techniekprofessionals.