U vindt op deze pagina thema’s waar SPV zich mee bezig houdt.
Er zijn 10 nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s ontwikkeld die in 2017 door alle vmbo-scholen zijn ingevoerd. In deze examenprogramma’s is vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van hun vmbo-opleiding. Dit thema geeft informatie over de leerwegen in het vmbo, LOB en de bovenbouw.
Voor het aanbieden van keuzevakken heeft een school geen licentie nodig, wel bekwaam personeel en een goede outillage. Door het volgen van keuzevakken kunnen leerlingen zich verdiepen, verbreden of oriënteren, maar keuzevakken hebben altijd een beroepsvoorbereidend en/of –oriënterend doel.
Vanaf het schooljaar 2024-2025 mogen vmbo-scholen met de theoretische en gemengde leerweg een praktijkgericht programma (pgp) aanbieden. Hoe deze invoering precies in wet- en regelgeving geregeld gaat worden, is nog niet bekend. Verwacht wordt dat hierover eind april 2023 meer duidelijkheid komt. Van een verplichte invoering van praktijkgerichte programma’s in GL en TL is op dit moment nog geen sprake.
Beroepsgericht onderwijs moet vormgegeven worden in nauwe samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, alleen dan kan een leerling een realistisch beeld krijgen van de beroepspraktijk waarin hij mogelijk wil gaan werken of waar hij voor wil worden opgeleid.
De kwaliteit van het schoolexamen in het vmbo wordt steeds belangrijker. Om scholen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun schoolexaminering organiseert Stichting Platforms VMBO diverse praktische trainingen en biedt praktische tools.
Ongeveer 1500 leerlingen volgen in Nederland een leer-werktraject. Een leer-werktraject is een variant op de basisberoepsgerichte leerweg. In een leer-werktraject volgen de leerlingen onderwijs en moeten ze stagelopen bij een door SBB erkend leerbedrijf.
Beroepsgerichte vakken moeten door bevoegde docenten gegeven worden, maar wie is bevoegd voor welk profiel? Het antwoord op deze vraag vindt u in de brief bevoegdheden beroepsgerichte vakken. Per profiel staat aangegeven wanneer een docent bevoegd is of op welke manier hij bevoegd kan worden.